Unieke doorbraak in E-bikebranche!

De reclamewereld kent tien gouden regels die altijd aanslaan bij het kooplustig publiek. De meeste duiken dagelijks op, doorgaans in hun eentje. Een bekende is het dreigende 'Op is op'. Fietsenverkoper Stella verdient de prijs voor effectieve toepassing van bijna het hele lijstje. Aaaargh! Maar toch: chapeau! 

Door Wiebe Pennewaard

Je ergeren aan reclame is ouderwets en zinloos. Ik ben er mee opgehouden, op één klein schuldig genoegen na. Dat zijn de onleesbare pietepeuterige lettertjes helemaal onder in beeld bij tv-spotjes. Disclaimers van één of twee regels met elk minstens tachtig tekens, liefst in vaag grijze letters die maximaal vier seconden in beeld staan. Bij gezondheidsproducten, waarvan we vermoeden dat de tekst waarschuwt dat de bijsluiter acuut doodvallen kan voorkomen, en dat je voor gebruik absoluut je huisarts moet raadplegen. En bij schoonheidsartikelen, die waarschijnlijk melden dat de 98,4 procent tevreden gebruiksters stamt uit een onderzoek onder zeven vrijwillige testpersonen. Zeker weten zullen we dit nooit, want zo staat de friemeltekst in beeld en zo is-ie weg. Irritant!

Stoppen met de ergernis, derhalve. Maar je verbazen mag nog wel. Over de paginagrote uitingen van Stella, bijvoorbeeld. Met liefst acht keer gebruik van het lijstje met de tien gouden regels. In landelijke en regionale kranten knalt de webshop er in. Al heeft het bedrijf nu ook al 21 fysieke winkels. En daar moet de klant heen worden gelokt. Of, gegeven de knoeperds van letters en uitroeptekens, heen worden gejaagd. Dit alles in overdonderend rood en zwart. Een harde, aandacht eisende kleurencombinatie die eerder al door onder meer de MediaMarkt werd ontdekt. Ja, nog eerder door de propaganda-afdeling van de NSDAP, maar die gaan we er niet bijhalen. Al bewijst dat gebruik het marketingtalent van Joseph Goebbels.

Wees geen dief van eigen portemonnee

Stella zegt, in een kapitaal letterkorps van minstens 4 centimeter, 'NEE TEGEN BTW'. Dit is een klassieker, vergelijkbaar met open deuren als 'Ook zo'n hekel aan belasting betalen?' en 'Wees geen dief van uw eigen portemonnee!'. Er staat namelijk niks anders dan: wij bieden fietsen aan met korting. En wij kozen deze keer voor het percentage dat de overheid als heffing op de toegevoegde waarde van consumentenproducten legt – 21 procent. Een klein afgedrukt rekenvoorbeeldje leert direct dat de klant wordt gefopt. Een fiets van €2199 kost zonder btw. 1817,36. Een prijsverschil van €381,64. En dat is op de prijs inclusief btw een korting van 17,36 procent. Het staat piepklein onder de loeiend grote tekst '21% op alle voorraad E-bikes'. Grapjassen zijn het.

Ook in koeienletters: OP=OP. Niks staat vast in het leven, en alles is betrekkelijk, met uitzondering van die geweldige kreet. Zelfs op BOEM=HO valt nog wel wat af te dingen, zoals vaak blijkt in doorschuivende kop-staart-botsingen. Naar de winkel, Mien! Straks zijn ze op! Gelukkig heeft Stella bepaald: 'MAX. 2-BIKES PER PERSOON'. Ook zo'n gouden regel. Er zijn altijd weer hele volksstammen die zeven of elf of negentien rijwielen willen aanschaffen, nu ze zo ongelooflijk goedkoop zijn. Een andere gouwe ouwe: 'Unieke doorbraak in de E-bike branche'. Deze staat letterlijk zo in het lijstje. Unieke doorbraken zijn acties die nooit eerder werden vertoond. Daar kicken mensen op, ook al is er werkelijk niks unieks aan deze Stella-campagne.        

Dan gaan we wel op pantoffels!

Natuurlijk moet je er wel snel bij zijn. De actie loopt, inclusief al doorgestreepte kalenderblaadjes, nog maar enkele dagen. Schiet nou toch op, mens! Doe dan alleen je mantel aan, en dan gaan we wel op pantoffels! Zulke haastige klanten zien nog een belangrijk gouden regeltje over het hoofd: de coupon. Met een echt schaartje uit de jaren vijftig, met zo'n stippellijntje, moet de bon uit de advertentie worden geknipt, voor nog eens vijf tientjes korting op toebehoren naar keuze. En let wel: ook de coupon is nog maar een beperkt aantal dagen geldig. Kom nou toch, sukkel, dan maar zonder sjaal om!

Onbegrijpelijk is de aanbeveling dat er garantie tot vijf jaar wordt verleend. Met een sterretje naar de kleine lettertjes onderin. Die zeggen dat op de accu drie jaar garantie zit en op het motorpakket twee jaar. Hier zijn kennelijk twee garanties bij elkaar opgeteld. Het geweldige van deze fietsenknaller is dat de hele advertentie niks zegt over het te kopen product, anders dan een korting. Wat zijn de voordelen van een Stella-fiets, waarom zou je niet naar een reguliere rijwielzaak of concurrerende webhandelaar gaan, en wat moet dat logootje van de altijd weer vertrouwen wekkende ANWB in die reclame?

De verbazing over het visueel en verbaal geweld van deze holle uiting slaat om in bewondering. Wie gebakken lucht zo weet uit te serveren is een vakman of -vrouw. Die ergens ook dat lijstje met tien gouden regels heeft gevonden, en dit nu juichend in praktijk brengt. Ik hou het bij mijn Gazelle van onze dorpsfietsenmaker. Maar qua unieke doorbraak en op-is-op neem ik voor Stella diep het petje af.

Laatst gewijzigd op 17-09-2017 om 10:13 uur