Tik op de vingers om brug bij Deinum
De brug in de N31 bij Deinum mag dan verwijderd zijn, de gemeenteraad moet nog wel duidelijk maken waarom er geen fietsbrug voor in de plaats komt. De Raad van State vindt dat de gemeente het huiswerk over moet doen.
Door De RedactieVolgens de Raad van State heeft de gemeenteraad niet duidelijk kunnen maken wat de argumentatie achter het afwegen van belangen is geweest om een eerder aangekondigde fietsbrug op de plaats van de oude brug te schrappen. Binnen 32 weken moet de raad deze fout herstellen of een gewijzigd dan wel geheel nieuw besluit nemen, zo staat in een tussenuitspraak van eind 2015. Daarna volgt een einduitspraak in een door de bewoners van de Deinumer Trekwei aangespannen procedure.
De bewoners van de Trekwei aan de overkant van het kanaal menen dat zij afgesneden zijn van sociale voorzieningen als school en winkels door het afzien van de fietsbrug. Het steekt hen ook dat er met hen geen overleg is geweest. Nu is de brug bij Ritsumasyl aangewezen als fiets- en loopverbinding. Dit betekent evenwel twee kilometer omrijden dan wel -lopen voor de bewoners van de Trekwei.
Eerder strandde de poging bij de Raad van State om met een voorlopige voorziening de brug zo lang mogelijk in stand te houden. De brug in de N31 bij Deinum is in december 2015 definitief ontmanteld.
Raadslid Johan Harms wilde met de voorlopige voorziening de gemeente dwingen een oplossing te vinden voor de bewoners van de Deinumer Trekwei, die door het verwijderen van de brug afgesneden worden van de voorzieningen van Deinum.
De RvS zwichtte toen voor de argumentatie van de gemeente dat de bewoners slechts vijf minuten verder moeten fietsen via de brug van Ritsumasyl. De brug bij Deinum verdwijnt omdat het deel van de N31 tussen Marsum en Deinum verdwijnt door het tracébesluit van de Haak om Leeuwarden.
Volgens Harms valt er wel wat af te dingen op de argumentatie van de advocaat van de gemeente. ,,Ik heb al een weddenschap uitstaan, wie de extra kilometers binnen vijf minuten weet af te leggen.’’ De advocaat baseert zich wellicht op Google Maps. Daarop zou de extra reistijd slechts zes minuten zijn. In werkelijkheid is het zeker een kwartier.
Dat de nieuwe fietsverbinding even veilig zou zijn, omdat het door een 30 kilometer traject loopt, vindt Harms evenmin geloofwaardig. ,,Elke vergadering krijgen we bericht van Dorpsbelang die de Spoarstrjitte onveilig vindt.’’ De bewoners beraden zich nu op verdere stappen.
Er lopen nog twee zaken bij de RvS tegen het besluit van de gemeenteraad een eerder geplande fietsbrug op de plaats van de oude brug te schrappen. Ook overwegen de bewoners van de Trekwei het starten van een civiele procedure tegen de gemeente met een eis tot schadevergoeding.
Laatst gewijzigd op 31-12-2015 om 17:11 uur