Dippen: de nieuwste parkeerrevolutie

Revoluties in het betaald parkeren voltrekken zich in stilte. De komst van Frieslands eerste parkeermeter in 1969 was niet eens een feestje waard.

Door De Redactie

Deze weken gaat de ene na de andere Friese gemeente over op Dip & Go; parkeergeld betalen met het mobieltje of door simpelweg de pinpas voor het betaalapparaat te houden.

In Franeker maken ze er een officieel wethoudersmomentje van. In andere gemeenten wordt de verandering zwijgzaam ondergaan.

Zo gaat dat, in de wereld van het parkeren. De plaatsing van de eerste parkeermeter in Nederland leverde in 1962 en 1963 lange Kamerdebatten op. Het waren Amerikaanse fratsen. Maar toen het ei eenmaal was gelegd, veroverden de meters geluidloos en in rap tempo de grote stad.

In februari 1965 beet Groningen het spits af met de plaatsing van 74 parkeermeters in het centrum. De gemeenteraad van Leeuwarden sprak daar nogal neerbuigend over. Het plaatsen van dergelijke palen zou ,,slechts camoufleren dat we niet in staat zijn het parkeerprobleem op te lossen’’, zei de Leeuwarder VVD-fractievoorzitter en kamerlid Binne Piet van der Veen in 1964.

De parkeermeter bleek een goudmijn. Wie meters plaatst, kan ook boetes schrijven.

In 1966 wreef de minister van financiën zich voor het eerst stevig in de handen. In negen maanden tijd was er dat jaar voor 1,5 miljoen gulden aan parkeerboetes uitgeschreven - geld dat linea recta in de schatkist vloeide.

Leeuwarden kon niet achter blijven. In 1968 viel het besluit. Er kwamen 55 parkeermeters op de Nieuweweg, de Weaze, de Ossekop, de Brol, de Korfmakersstraat en het Gouverneursplein. Parkeren kostte tien cent per halfuur. En per uur een kwartje.

Er was niet één wethouder die feestelijk het eerste kwartje wierp. Het was ook wennen, die parkeermeters. Chauffeurs waren huiverig. Op het Gouverneursplein bleken de betaald-parkeerplekken vaker leeg dan elders. En kwajongens hadden de palen snel in het vizier.

‘Baldadige jeugd heeft een nieuw spelletje ontdekt: afgebroken houten ijscolepeltjes in parkeermeters stoppen. Daardoor bezorgen ze automobilisten gratis parkeren, maar meters gaan stuk en dat is de bedoeling niet’.

Eind dat jaar werd evenwel tot uitbreiding van het aantal parkeermeters besloten. Drachten volgde in 1970 en plaatste er direct 405, Sneek zette 250 parkeermeters in de binnenstad. Ze stonden er en we wisten niet beter.

Het duurde niet lang of de kaartjesautomaten verschenen. Twee stuks om precies te zijn, in 1972 op het Oldehoofsterkerkhof in Leeuwarden. De chef van de gemeentelijke verkeerspolitie gaf advies.

‘Bij die automaten kunnen bij inworp van geld kaartjes worden gekocht, die recht geven op parkeertijd: twee kwartjes voor twee uren. (…) Hoofdinspecteur H. Snoeck raadt aan eerst een plekje te zoeken en dan pas een kaartje te halen, omdat bij omgekeerde volgorde na het kopen van een kaartje wel eens kan blijken dat het terrein vol is’.

In Dokkum waren ze apetrots. Sneek, Heerenveen, Drachten - er was buiten de hoofdstad geen enkele Friese plaats die over kaartjesautomaten beschikte. Toen zette Dokkum er in 1976 twee neer op de Markt. De geschatte inkomsten werden door het college van burgemeester en wethouders breed uitgemeten; maximaal 25.000 gulden per jaar.

Het gedoe met muntjes en automaten zorgde voor heel wat leed. Lees maar, zoals hier in 1980.

‘Parkeerders in Leeuwarden zijn, blijkens vele storingen, nog niet helemaal aan parkeerautomaten gewend. Van de vijfentwintig automaten die sedert oktober vorig jaar in gebruik zijn, zijn er gemiddeld twee buiten bedrijf als gevolg van onoordeelkundig gebruik en domme opzet. Onwillig muntstuk is al voldoende om apparaat te ontregelen en voorschriften op automaat worden niet altijd gelezen. Vaak zit gulden er al in voordat men door heeft dat het drie kwartjes moeten zijn en driftige automobilist, die meent aarzelend mechaniek met geweld tot teruggave van teveel betaalde te kunnen dwingen, is meestal succesvol in veroorzaken van storing.’

De komst van de pinpas was een zegen, maar duurde lang. Pas in 2008 kondigde toenmalig wethouder Gerrit Krol aan dat Leeuwarden de parkeerautomaten zou vervangen, een operatie van €1,5 miljoen, en dat er voortaan ook met een pinpas kon worden betaald.

En nu gaan we dus dippen. Drachten maakte de parkeerautomaten er eind vorig jaar geschikt voor, de andere plaatsen volgen. Je checkt het bedrag, houdt de pinpas tegen het apparaat, drie bliepjes, klaar.

In Franeker is het reden voor een feestje. Wethouder Joop Bekkema neemt de eerste automaat aan de Voorstreek officieel in gebruik. Daarna is er koffie en taart in De Doelen.

En terecht.

Laatst gewijzigd op 18-05-2015 om 14:32 uur

 




Meer De dag

Friese paarden missen Gouden Koets

Prinsjesdag 2016: burgers tonen meer vertrouwen in de economie, door het kabinet is een begin gemaakt met het uitdelen van extraatjes, maar het achtspan Friese paarden mag niet voor de Gouden Koets. Ze trekken de Glazen Koets met daarin de koning en de koningin. 

Door De Redactie

Het jaar dat de Friese zomer wegbleef

Weerinstituut KNMI spreekt van een statistisch slechte zomer. Er zijn in 2016 nog maar weinig mooiweerdagen geteld. Maar precies tweehonderd jaar geleden was er pas echt reden tot klagen. 1816 staat te boek als het jaar dat de zomer wegbleef. 

Door De Redactie
 

Pasen: veelvreterij met eieren en 30 liter bier

Tijdens de paasdagen eten we in ons land zo'n 32 miljoen eieren. Voor ieder twee zeg maar. De Grouster dominee Joost Hiddes Halbertsma ontpopte zich in de negentiende eeuw tot landelijk kenner van paaseieren. Veelvreterij met Pasen, hij rilde ervan.

Door De Redactie
 
 
 
 
 
 

Herfst en dat met de sombere knolparasolzwam

Het is volop herfst. Maar het aantal paddestoelen loopt al jaren terug. De bossen van Lauswolt zijn een walhalla voor paddenstoelkenners. Hier groeien 175 verschillende soorten. Dat is meer dan waar ook in Friesland.

Door De Redactie
 

Alles wijst op een koude winter

Het wordt volgens sommige weerkijkers een koude winter. Misschien wel de koudste in vijftig jaar. Al op 12 oktober 2015 is het bitterkoud met ijs op de ruiten.

Door De Redactie

Gevraagd: wilde plannen voor Tsjûkemar

Het Tsjûkemar is nu soms spookachtig. Maar het kan flitsend worden. Met een elektrische waterskibaan, een hoek voor kitesurfen, eilandjes die tribune zijn voor het skûtsjesilen. En ja, langs de snelweg A6 in het meer kan iets met allure. Weg met seks.

Door Bert de Jong
 

Friese paarden gaan Gouden Koets missen

Voor de Friese hengsten Pyke, Lieuwe en Nolle is het de vraag of ze ooit nog op Prinsjesdag de Gouden Koets zullen trekken. Na Prinsjesdag 2015 is de koets drie tot vier jaar uit roulatie voor groot onderhoud.

Door De Redactie
 

Tik op de vingers om brug bij Deinum

De brug in de N31 bij Deinum mag dan verwijderd zijn, de gemeenteraad moet nog wel duidelijk maken waarom er geen fietsbrug voor in de plaats komt. De Raad van State vindt dat de gemeente het huiswerk over moet doen.

Door De Redactie
 
 

Joure viert skûtsjefeest

Het kampioenschap van het Jouster skûtsje is een kampioensfeest voor duizenden Jousters geworden. De Jousters zijn net zo uitgelaten als de bemanning. 

Door De Redactie

Oudste zeilschool? Staat in Sneek

Friesland zeilt. Het komt door de Eerste Friesche Zeilschool, kortweg de EFZ. Het was de allereerste van heel Nederland, opgericht in het oorlogsjaar 1941. Tegen dilettantisme op het water.

Door De Redactie
 
 
 
 
 

Keningsswipedei in Leeuwarden

Niet kaatsen, schaatsen of fierljeppen, maar harddraven was in de negentiende eeuw de meest populaire sport in Friesland. Zaterdag is het is na een eeuw weer Keningsswipedei in Leeuwarden.

Door De Redactie
 
 
 
 

Koud? In 1902 was het pas koud!

Het geklaag over de kou is niet van de lucht. Gelukkig, de eerste week van juni heeft warme dagen, voorspelt weerman Piet Paulusma. De mei van 2015 was te koud. Maar het kan altijd erger.

Door De Redactie
 

Er zijn elke maand weer minder werkers

De wereld nu eens in werkenden en niet in werklozen. Van de 12,7 miljoen mensen tussen de 15 tot 75 jaar hebben er 8,3 miljoen een betaalde baan. Maar er is iets geks: de beroepsbevolking wordt elke maand 5000 mensen kleiner.

Door De Redactie

Oplossing wegen: bermbelasting trekkers

Er is veel onderhoud aan Friese wegen nodig. De Partij voor de Dieren legt de schuld bij de trekkers. Deze belasten de wegen. En ook de bermen. Een bermbelasting voor trekkers moet de oplossing zijn. 

Door De Redactie
 

Nieuwe energie voor Fryslân

Het coalitieakkoord van CDA, FNP, VVD en SP maakt duidelijk wat het Fries provinciaal bestuur de komende vier jaar van plan is. De provinciale motorrijtuigenbelasting gaat vier jaar lang jaarlijks €20 miljoen omlaag.

Door De Redactie
 

Heel Friesland aan de Workumer el

Waardeloos was het, in de Middeleeuwen. Iedere plaats had zijn eigen lengtemaat. Voer voor veel gesjoemel. Daarom werd in 1504 de Workumer el ingevoerd, de standaardmaat voor heel Friesland. Nu is ie terug.

Door De Redactie
 
 

Onze allochtonen? Dat zijn de Duitsers!

Het zijn niet de Antillianen, niet de Turken en niet de Marokkanen. Nee, de Duitsers vormen met afstand de grootste groep allochtonen in Friesland. De Indonesiers komen op een tweede plek, de Polen op een derde.

Door De Redactie
 

Het eerste lintje ging naar de commissaris

Lintjesregen. In Friesland dit keer 81toegekende lintjes, veel minder dan voorgaande jaren. Het allereerste lintje daalde in juni 1892 op Friesland neer. De commissaris der koningin was een van de twaalf ontvangers.

Door De Redactie
 
 

Nooit eerder zo veel teken

Nooit eerder sloegen de teken zo massaal toe als het eerste halfjaar van 2015. Biologen waarschuwen voor een nieuw recordjaar. Juist op Friese grond, vanwege de muizenplaag.

Door De Redactie
 

Krimpgebied heeft vrouwen nodig

Je zult er maar wonen, in Noordoost-Friesland. Krimpgebied. De Tweede Kamer trekt er een debatdag voor uit. Toch helpt debatteren niet alles. Een krimpgebied heeft vrouwen nodig.

Door De Redactie
 
 

Je veter zit los

De klad lijkt er in te zitten, in goede 1-aprilgrappen. Toch is het woensdag weer uitkijken geblazen.

Door De Redactie
 

Kiplekker ondanks de vogelgriep

Zo’n kip die besmet is met de milde vorm van vogelgriep merkt er niet zoveel van. Hoogstens voelt zij zich even wat minder fit. Een mens zou zeggen: een beetje katterig, maar je gaat er wel om naar je werk.

Door De Redactie
 

De informateur is zo oud nog niet

Jouster Geart Benedictus (62) is de informateur die een nieuw Fries college van gedeputeerde staten mag boetseren. Je zou bijna vergeten dat deze erebaan nog maar pas bestaat.

Door De Redactie
 
 
 

Eigen regels, geen groene ambtenaren

In de provincie waar alle ruimte is, daar moeten boeren en burgers ook de ruimte krijgen. Deze retoriek van het CDA gaat erin als een preek in een ouderling op het verkiezingsdebat van LTO Noord in Leeuwarden. Er is weerwoord.

Door Redactie
 

Wat een geluk, Friezen helpen graag

Friezen steken maar wat graag de handen uit de mouwen op de school van hun kinderen. Landelijk gaan ze daarmee ruim aan kop, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Door De Redactie

Eerste kievitsei

De kieviten buitelen al volop dit voorjaar van 2015. Meer dan andere jaren zelfs, althans zo lijkt het. 

Door Redactie
 
 
 
Pagina 1 van 1